
Petr Bultas band je i
po letech přitažlivá třicítka
Petr Bultas band, ústecká kapela hlásící se k southern
rocku slaví letos třicátiny. Skupina stále funguje, i když několik posledních
let přetrvává v jakémsi stand-by režimu. Jako televize nebo cédéčko, které
čeká trpělivě na impuls ke spuštění. A ten nyní přišel.
Kapela se naplno rozezní 30. září v ústeckém Národním
domě, aby provětrala své sice fousaté, a přesto nestárnoucí songy. Nebude
v tom sama, jako hosté se představí pražští Second band a domácí Last
Rebel.
Kapelních kulatin se několik muzikantů, kteří její zvuk
výrazně spoluutvářeli, dnešních dnů nedožilo. Letos v zimě se po vleklejší
nemoci do nebeské zkušebny odebral basák Václav „Pip“ Čavojec, kde už na něj
několik let čeká bubeník a zpěvák Joe „Dixie“ Gavura.
Třicátiny v životě kapely, to je fakt milník. A protože
jsem do kapely několik let patřil, dopustím se tady trochu rozvleklejšího
tlachání. Však už na to mám roky a vstup do PBB doslova poznamenal celý můj další
život. Se zpěvákem Mikem Vojnarem nebo kytaristou Pavlem „Omarem“ Bochezou jsme
v ní společně doslova vstupovali do dospělosti.
V éře PBB jsme zažili své první velké lásky.
S ženskejma, ne mezi sebou! Potkali jsme své první ženy a s Omarem si
pak navzájem dosvědčili svatby, Mike si vzal během bouřlivějších let závěru
minulého století stejnou ženu pro jistotu dvakrát. A dobře udělal!! Byly ale
také první rozchody a rozvody. Zkrátka, vytvořila se pouta. A i když jsme se po
odchodu z PBB i my rozletěli do světa, vždy nás to tak nějak k sobě
táhlo.
Omar mě kolem roku 2008 přizval jako basáka do projektu
Michala Braxatorise Okoryba. S Mikem, Bultasem a Pipem oživil PBB na
několik let. Já se s Mikem na několik let sešel v Big Water a později,
když Mikovy synci dorostli natolik, aby udrželi kytary, zakládali jsme Vojnar
family band. A loni a letos jsme my tři zase spolu hráli. Sešli jsme se pod
hlavičkou kapely, trochu příznačně pojmenované Last Rebel. Omar v ní byl
už pár let přede mnou a opustil nás na jaře 2017, zběhl k folkařům. A ano,
v repertoáru Last Rebel písničky Petr Bultas bandu stále máme a víme, že
lidi baví.
Začalo to pro nás ale v Petr Bultas bandu. A když je tu na
krku ta třicítka, je načase si zkusit říct, co to vlastně v té kapele bylo
a stále je? Že si na ní lidi pamatujou, a že koncerty, které PBB ohlásí se těší
příjemnému diváckému ohlasu.
Petr Bultas band
v širších souvislostech, aneb ústecká jižárna zahalená smogem
Hudební život v Ústí nad Labem mě od prvních let, kdy
jsem v něm začínal fungovat, vždycky hodně mátl. Jako by se v něm v roce
1992 odráželo samotné město. Nesourodé a s několika dominantami, které k sobě
nijak nepasují. Stojí tu Střekovský hrad, Větruše, Operní divadlo, v centru
města kamenolom a také dvě chemičky schopné při havárii vyhubit malý africký
stát, socialistický hotel Bohemia nebo Mariánský most. Navzájem nemají
společného vůbec nic. Jen to místo v zákrutech údolí řeky Labe. A
s muzikou to bylo (a co tak stíhám sledovat tak stále je) obdobné.
V ulicích a hospodách se potkávali operní pěvci z divadla, rebelující
intelektuálové z Činoheráku, countrymani žijící od Porty k Portě a
kvasem kolem legendárních Fešáků. A taky příznivci Vaška Neckáře a Michala
Tučného. Do toho hardrockeři a rockeři těšící se na koncerty Totalu nebo Staré
Školy a teenageři, z jejichž vření se formovaly Houpací Koně, Lamači
zápěstí, Sníh na Schodišti, Anna a já a v metalu Ayerdall nebo
Hydrargyrum.
Stále věřím, že to bylo samotné město, které utvořilo sound Petr
Bultas bandu. Kapelník a precizní kytarista Petr „Ronie van“ Bultas nikdy
nepřísahal jen na jižanský hvězdný kříž. Při tvorbě mu do toho kecaly různé
české i světové jazzrocky a artrocky. A taky Mothers od Inventions Franka
Zappy, Grateful Dead nebo King Krimson. A když kapele předhodil kostru skladby,
maso dodělávali Dixie a Pip, plnokrevní rebelové bez příčiny. A myslím, že tady
zaúřadovalo hlavně Pipovo ryze osobité chápání úlohy baskytary v celkovém
soundu. Do Petrových vycizelovaných skladeb se pustil jako šílený dřevorubec,
snažící se tupou sekyrou prosekat si cestu k jádru skladby hrubou silou.
Právě proto nejspíš vznikly pod značkou Petr Bultas bandu svébytné
písničky, do kterých se promítly životní zkušenosti lidí, lapených v průmyslem a
tehdy také smogem prolezlém městě, ležícím v příhraničí chudého českého dělnického
severu. Je v nich melodika často překračující osnovu a formu klasické
vícekytarové jižanské rubačky. Nezasvěceného by také mohly mást poetické názvy
skladeb. Letní part, Šachová partie, Kdesi cosi bylo nebo Učitelská. Moc nebezpečně
to nezní. Čistě soukromě si myslím, že je to takový mistrův (Bultasův) jemný
vtípek. Ale pozor, je to čistokrevnej a pořádnej bigbeat! A Petr Bultas dokonce
se dostal do textu jiné české southernrockové bandy. Zasloužil si řádek
Dominika Walenfelse v jedné z písniček Generál Lee!
Petr Bultas band, kapela
poprvé na tělo
Já jsem do PBB nastoupil kolem roku 1992-1993 vybavený
kytarovým aparátem, Jolanou D-Bass, s praxí v trashmetalu a doslova
jako holobrádek. Vousy mi opravdu narostly až za pár let. Ke skupině jsem se
přidal v době, kdy se Pip oženil a nové životní perspektivy ho podle drbů
vyháněly od muziky do hospod a nutily ho lézt po stromech. Zkoušelo se u
Dixieho doma ve sklepě obloženém geotextilií a platy od vajíček. Jako kapelní
posila jsem přišel v druhém sledu, několik měsíců přede mnou se do PBB
včlenil kytarista Pavel „Omar“ Bocheza, který nahradil Jardu „Tyčku“ Vacka.
Petr Bultas band mi otevřel dveře k hudbě, kterou jsem
do té doby znal jen povrchně. Měl jsem tehdy přehled o metalu a jižanskej rock
mi neříkal nic. Jasně, znal jsem tehdy nejprovařenější pecky od ZZ Top a asi
dvakrát v životě jsem do té doby slyšel Sweet Home Alabama, aniž by mě
zajímalo, od jaký je to kapely. Líbilo se mi mraky muziky a tohle prostě byly
jen další písničky na mejdany při poslechu tehdejšího ústeckého rockového rádia
Radioclub nebo v průběhu prokalený noci v Tukanu.
Příchod do PBB pro mne tedy představoval nejen tu a tam v týdnu
zkoušení, ale hlavně nekonečné mejdánky u Dixieho. Byly to taky stále dokola
míchaný vajíčka, hromadící se flašky od piva, žitný a kmínky, vajglíky veselýho
hulení ale hlavně nekonečné kilometry navíjeného magnetofonového pásku, který z
Dixieho kotoučáku přehrával Four Horse Man, Lynyrd Skynyrd, Allman Brothers, Georgia
Satellites, Omar & the Howlers a mraky dalších band z jihu spojených
států. Pamatuju se, že jsem tehdy nebyl za úplný jelito jen díky vlastnictví
desky polské kapely Krzak a originál kazety koncertu Johna Mayalla.
S PBB jsem zkrátka zažil svých hodně muzikantských
„poprvé“. Poprvé jsem s nimi byl v profesionálním nahrávacím studiu,
když se točil sampler Whiskey a Buráky. Byl jsem poprvé „v Praze“, když jsme
v legendární Malostranské besedě hráli s Generál Lee. Byl jsem poprvé
v ústeckém „nároďáku“, když jsme předskakovali koncert Žlutého Psa. V kapele
jsem poprvé hrál na pětistrunnou baskytaru. Když jsem ji dotáhl na zkušebnu
v Božtešicích, tak to tenkrát dost nelibě mistr Bultas komentoval slovy,
že jsem ztratil hlavu. Dodnes si myslím, že se mu nelíbil charakteristický tvar
nástroje, jehož krk byl konstrukce headless.
A teď mi Petr Bultas band nachystal mé další životní
„poprvé“. Koncert vzpomínkový. Sehráváme
na 30. září repertoár, který odehrají různě promíchaní muzikanti, kteří mají po
třiceti letech společného jen jedno. Že v PBB hráli a v různých jeho
etapách mu nedali padnout. Dokonce mám tu čest koncert zahajovat. První dvě
písničky zahrajeme v pokud možno nejstarší sestavě. Jelikož už Pip ani
Dixie mezi námi nejsou, nejstarší basák jsem já.
Tak jsem zvědavej, kdo 30.9.2017 přijde/přijede do Národního
domu v Ústí n/L hodit bokem.
Frank O´Nero Janačík
|